Consumenten, de winkelketen Action, pompoenen en containers (3/4)

Dit artikel is onderdeel van een vierluik. In deel 1 schetste ik kort het wereldbeeld van containervervoer en in deel 2 ging het over containeremoties in verschillende regio’s en over risico’s.

De containers vervoeren wat wij, als consument, wensen en dus kopen. Zoals ik in deel 1 al aangaf: gigantisch veel komt via schepen en met containers ons land binnen. Er is tenslotte een markt voor. Vanuit communicatie wordt de driedeling kennis, houding en gedrag gehanteerd. De gedachte is dat als de doelgroep iets weet, verandert de houding en dus uiteindelijk het gedrag. Dat dit geen keiharde volgordelijkheid is, kan je met het voorbeeld ‘roken’ aantonen. Men weet dat het slecht is, maar toch is men positief erover en wordt er gerookt.

En zo is het natuurlijk ook met andere (politieke) onderwerpen. Ik gebruik als voorbeeld daarvoor de winkelketen Action. Een heerlijke winkel. Je gaat erheen voor tissues en komt direct thuis met batterijen, speelgoed, printpapier, een nieuwe spiegel, gereedschap en snoep. En als je kijkt naar de groei van deze keten, ben ik niet de enige die er wel eens komt…

Verdubbeling aantal winkels

In 1993 werd de eerste Action-winkel geopend. Tien jaar later waren er 100 winkels. En de groei van de keten bleef doorgaan. In 2016 waren er 750 winkels. In maar liefst 3 jaar tijd is dit aantal verdubbeld naar meer dan 1500 winkels. En nu wordt op de site melding gedaan van ‘meer dan 1700 winkels in 8 landen, en een jaaromzet van meer dan 5 miljard euro (2019)’.[1] Op Texel is als enige van de Waddeneilanden een Action te vinden.[2]

Import uit de oost

Ik heb geen veldonderzoek gedaan. Maar iets in mij zegt dat natuurlijk veel van het assortiment per schip vanuit het oosten naar Nederland komt. Helemaal niets mis mee natuurlijk, maar om aan te geven dat wij als consument graag die producten willen. Want anders kan de keten natuurlijk niet zo hard groeien. Ze zijn natuurlijk niet de enige. In (bijna?) alle winkels liggen producten die per schip zijn getransporteerd. En via webshops als AliExpress komt natuurlijk ook het een en ander ons land binnen.

We gaan

En dan komt de driedeling kennis, houding en gedrag weer terug. Want we staan er niet bij stil of iets per container is vervoerd of niet. En we gaan ook niet de Action of Ikea vermijden vanwege overboord geslagen containers.[3] We missen volgens een onderzoek van Q&A zelfs deze winkels het meest tijdens de lockdown.[4] Ook al vinden we het verschrikkelijk dat containers overboord slaan en dat daardoor de zee en Waddeneilanden vervuilen.

Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen de Action en de winkel staat natuurlijk los van het onderwerp containerveiligheid. Want je kan ook kijken naar de Primark, AliExpres en/of andere ketens. Het gaat om het consumentengedrag. Wij kopen (graag en veel) in winkels met een wat voordeliger assortiment waardoor de keten groeit. En dat assortiment, dat wordt (grotendeels) via containers over de wereld vervoerd. Ik vind het een mooi voorbeeld van samenhang tussen consumentengedrag, winkelketens en containervervoer.

Pompoenen

En bij consumentengedrag moest ik ook denken aan een andere casus. Boer Chris Poelen kweekt pompoenen. Echter werden afgelopen jaar 10.000 kilo van zijn pompoenen geweigerd door de supermarkten. Ze wogen namelijk minder dan 800 gram en dat past niet binnen het zogeheten standaardisatieproces van de winkel. “Ze verkopen ze namelijk per stuksprijs en niet op gewicht, want dat wegen is weer een handeling extra voor de klant en die wil gemak."[5] In het genoemde artikel van RTL Nieuws worden ook andere voorbeelden gegeven. Ofwel, als consumenten vragen en zorgen we blijkbaar voor een geautomatiseerde wereld, moet fruit er mooi uit zien en willen we (natuurlijk) niet teveel betalen.

Container cargo ship, logistics, import export business. Water transport, international freight shipping, commercial trade and transportation in the open sea, aerial top view.

Afhankelijkheid

In ons hele dagelijks leven zijn we afhankelijk van de maritieme sector, maar daar staan we niet (of te weinig) bij stil. En nog een stap verder, afhankelijk van de Chinese industrie. Dit werd in 2020 met de mondkapjes-problematiek landelijk zichtbaar.[6] Een oud-directeur van mij zei altijd: men staat op de dijk met de rug naar de zee, naar het land te kijken en vergeet de zee. We zijn nou eenmaal landgericht, wat logisch is. Want dat zien we. Gelukkig voert de Branchevereniging Zeescheepvaart (KNVR) campagne voor de zeescheepvaart, onder andere via de website zeescheepvaart.nl. Dit om de maritieme sector zichtbaarder te maken.

Dat we als consument iets ergs vinden, betekent niet dat we ons gedrag aanpassen. Wat in relatie tot containervervoer ook lastig is, gezien onze afhankelijkheid ervan. In ons dagelijks leven, onze economie, werkgelegenheid en meer. In het laatste deel van dit vierluik ga ik het hebben over de veiligheid van containervervoer over zee.

Vierluik containervervoer: Containervaart en onze economie (1/4), Containeremotie per regio verschillend (2/4), Consumenten, de winkelketen Action, pompoenen en containers (3/4), Veiligheid containervervoer gaat niet alleen over de vaarroute (4/4)

Foto's: EnvatoElements, screenshot brief Waddeneilanden, videostill Port of Rotterdam en Kustwacht Nederland

Bronnen
[1] https://www.action.com/nl-nl/over-ons/geschiedenis/
[2] https://www.action.com/nl-nl/winkels/
[3] Ook Ikea-meubels worden vervoerd per container, https://www.nhnieuws.nl/nieuws/237875/f-3
[4] https://retailtrends.nl/news/63433/consument-mist-action-het-meest
[5] https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5193740/boeren-groente-fruit-eisen-supermarkten-verkoopprijzen
[6] https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/was-het-tekort-aan-mondkapjes-te-voorkomen-geweest/