Communicatie

De online ‘conversie’ strategie in 10 stappen

Een handig stappenplan voor een online conversie strategie. Het is geschreven door Maricken Hengeveld in het Jaarboek Digital marketing & social strategy 2015, uitgegeven door Customer Talk.

De online ‘conversie’ strategie in 10 stappen

  1. Formuleer je bedrijf in een zin waarin je duidelijk kenbaar maakt wat je doet en positioneer je duidelijk met behulp van je eigen kernwaarden.
  2. Formuleer je doelstelling(en).
  3. Analyseer de onderzoeksresultaten. Ofwel, blijf altijd scherp hoe je de basis van interacties met je doelgroep je profiel kan blijven aanscherpen.
  4. Bepaal je doelgroep. Voor wie ben jij interessant en wie is interessant voor jou?
  5. Wat weet de doelgroep al van jou en wat is uniek aan jou wat je wil onderstrepen.
  6. Formuleer je boodschap en verpak deze in alle content die je verspreidt. Voer alle communicatie gericht met jouw boodschap in je achterhoofd.
  7. Plan, organiseer, bedenk en creëer vanuit je doelgroep. Als er een gesprek ontstaat kan dat een basis zijn voor een goede relatie. Ga op zoek naar onderwerpen die jouw organisatie en je doelgroep dichter bij elkaar brengen en (in) direct leiden naar jouw boodschap.
  8. Bepaal je middelenmix. Kies alleen kanalen die bij jouw organisatie passen en zet deze op het juiste moment in. Verplaats de conversatie naar bijvoorbeeld telefonisch contact, DM via Facebook of e-mail.
  9. Conversatie en interactie. Door de interactie met jouw doelgroep probeer je tot de gewenste conversie te komen. Ook negatieve dialogen kunnen onderdeel uitmaken van interactie. Schuw deze niet: zolang je authentiek en bij jouw kernwaarden blijft en altijd een gepaste reactie geeft, kunnen ook dialogen die negatief door een ander zijn geïnitieerd, bijdragen aan een positief beeld van wie jij bent.
  10. Tijd en aandacht. Een conversatie aangaan en een dialoog onderhouden, vergen de nodige aandacht om je doelgroep beter te leren kennen. Verwacht dan ook geen resultaten op korte termijn, maar ga uit van een lange termijn inspanning die tijd en aandacht vergen.

Bron: Maricken Hengeveld, Jaarboek Digital marketing & social strategy 2015, uitgegeven door Customer Talk