Case zoekmachineoptimalisatie

11 oktober 2016  Communicatie

Dit artikel is overgenomen van mijn eerdere website Hoplog. De tekst kan daardoor gedateerd zijn. (Topfoto: Defensie)

Als case voor het toepassen van tips en tricks voor zoekmachineoptimalisatie gebruikte ik de website saildenhelder2017.nl. Deze website was gericht op het nautische zeilevenement Sail Den Helder in het jaar 2017. Inmiddels zijn de berichten van die website gemigreerd naar deze website en is het domein gekoppeld aan Superlont.

Bedrijfspagina

De “officiële” website is saildenhelder.nl. Maar inmiddels staat bij de zoekresultaten op plek nummer 2 en 3 saildenhelder2017.nl bij de zoekwoorden “sail den helder”. Als een van de eerste activiteiten heb ik een bedrijfspagina aangemaakt in Google. Deze springt meteen in het oog bij de zoekresultaten. Dit een gratis dienst van Google en het is eenvoudig op te zetten. Maar het effect is groot, want je verschijnt in principe meteen bij de zoekresultaten – mits het zoekwoord in de naam voorkomt.

Screenshot Google

Gebruik van Google-producten

Een ander Google-product wat ik gebruik is een profiel bij Google+. Dat zorgt voor een positieve boost, zeker als daar af en toe iets wordt geplaatst. De kwantitatieve effecten zijn nu nog niet inzichtelijk.

Gebruik zoekwoorden, ook met pagina’s

Ik heb een pagina “sail den helder 2017” genoemd, daardoor krijg je een link als www.saildenhelder.nl/sail-den-helder-2017, maar wel een effectieve link. Die wordt ook geïndexeerd en daardoor komt de website twee keer onder elkaar tussen de resultaten.

Daarnaast heb ik op de website een blog waar ik telkens de zoekwoorden “sail den helder 2017” in gebruik. Ik zorg voor nieuwe content. Daarbij probeer ik niet te kopiëren, want dat zorgt voor een lagere ranking door Google.

Al met al dus wat “eenvoudige tools” om een sterke SEO te bewerkstelligen.

Superlont is een persoonlijke website, vertegenwoordigt mijn (EG) persoonlijke mening en niet van organisaties of derden.

Superlont 2024