Communicatie

Balans tussen bevindingen analytics en design

Dit artikel is overgenomen van mijn eerdere website Hoplog. De tekst kan daardoor gedateerd zijn.

Voor de opleiding “NIMA A Online marketeer” voer ik een onderzoek uit naar website X. Ik analyseer de statistieken en ik geef op basis daarvan een advies. Daarnaast vergelijk ik de website met de theorie: wat zijn de do’s en don’ts om conversie te realiseren?

Webshop X heeft een groot menu en op de homepagina staat nog een keer het menu. Ik gaf als advies om dit anders in te richten, maar meteen kreeg ik te horen: “Dat ga ik niet doen. Ik vind het mooi zo en dat hoor ik ook van anderen die dat vinden.” Op de homepagina is geen duidelijke call-to-action zichtbaar, zijn veel keuzes, is niet duidelijk wat de producten zijn of het voordeel voor de bezoeker, geen duidelijke koptekst of is een belofte zichtbaar. Oftewel: de pagina is in mijn ogen niet gericht op conversie.

Design gaat voor

“De bezoekers die komen zijn al geïnteresseerd en kennen de merken.” was een reactie op het advies, maar als de statistieken erbij gepakt worden zegt dit iets heel anders. Het design was belangrijker dan een gebruiksvriendelijke, duidelijke en op SEO gerichte website. Hier komt duidelijk het spanningsveld naar voren tussen design en analyse. Want waar gaat de voorkeur naar uit?

Balans zoeken

De webshop is het “kindje” van de eigenaresse en dan komt ineens iemand met data even zeggen hoe het beter zou kunnen. Uiteindelijk begreep ze het wel en zou ze kijken wat ze gaat overnemen. Op het moment van schrijven is al een introtekst toegevoegd aan de website. Een kleine stap, maar je moet ergens beginnen. De lijn tussen design en bevindingen door analyse zal elkaar regelmatig raken. Mooi vak, dat webanalytics.