Dit artikel is overgenomen van mijn eerdere website Hoplog. De tekst kan daardoor gedateerd zijn.
Waar mijn hbo-studie zich vooral richtte op beleidsniveau, mis ik voor mijn gevoel kennis en theorie over online marketing. In de opleiding is dit nauwelijks naar voren gekomen. Er werd natuurlijk gezegd dat je aandacht moest besteden aan online activiteiten, maar theorie hierachter is niet behandeld. Daarom ben ik de opleiding NIMA A Online marketeer gaan doen.
Beleid vs uitvoerend
Ik dacht dat het een groot gedeelte herhaling zou zijn, maar niets is minder waar. Vele begrippen zijn niet behandeld in de opleiding. Wat logisch is. De hbo-studie richt zich op beleid, NIMA A op de uitvoering. Een mooie aanvulling dus om de traditionele marketingtheorie te combineren met de online toepassingen. Gelukkig heb ik het afgelopen jaar zelf veel artikelen gelezen over online marketing en maak/beheer ik zelf websites. Ook maak ik gebruik van Google Analytics. Daardoor komen de begrippen mij bekend voor.
Splitsen
Zo werden tijdens de colleges bijvoorbeeld de online vormen niet gekoppeld aan de marketingcommunicatie-instrumenten, maar als een geheel beschouwd. Echter komen deze traditionele vormen ook online voor, maar heten ze anders. Het begrip online kan dus gesplitst worden in losstaande communicatie-instrumenten. Dat maakt het maken van marketingplannen nog specifieker en duidelijker. Plus de campagne kan eenvoudiger gemonitord en bijgestuurd worden.
Reclame | Banners, video-advertising |
Marketing-pr | Contentmarketing, publiciteit via social media |
Promoties | Via mail, kortingssites, veilingssites |
Direct-marketingcommunicatie | |
Winkelcommunicatie | Call-to-action |
Persoonlijke verkoop | Online chat |
Zo blijf ik steeds weer leren en mezelf ontwikkelen. Ik duik weer de boeken in…